7. Managementul vizibilității instituționale internaționale

Sunt un adept al ideii de intensificare a procesului de internaționalizare și de deschidere a universității către comunitatea globală, iar pentru mine, asigurarea calității în educația medicală oferită de UMF Iași reprezintă o preocupare fundamentală. Această preocupare se traduce în eforturile susținute pe care le-am depus pe parcursul celor două mandate pentru a dezvolta infrastructura universității, pentru a atrage studenți internaționali și pentru a crea un mediu academic divers și stimulant. De asemenea, am urmărit în mod deosebit creșterea numărului colaborărilor cu universități de prestigiu din străinătate și consolidarea parteneriatelor strategice, precum și îmbunătățirea relației cu ambasadori din țările de proveniență ale studenților noștri și cu instituții care pot sprijini universitatea în călătoria sa de internaționalizare.

Mandatul meu a reprezentat o perioadă plină de provocări în ceea ce privește gestionarea relațiilor internaționale, cu atât mai mult cu cât doi din cei patru ani au fost afectați de restricțiile impuse de pandemie. Cu toate acestea, determinarea și angajamentul meu nu au fost diminuate de aceste obstacole. În perioada cuprinsă între 2020 și 2023, am reușit să încheiem nu mai puțin de 33 de acorduri noi, dintre care 17 au constat în noi parteneriate în cadrul programului Erasmus, iar 16 au fost acorduri bilaterale semnate cu universități din diverse țări, precum Polonia, Italia, Tunisia, Columbia, Turcia, Grecia, Spania, Cehia, Bosnia și Herțegovina, și multe altele. Acordurile pe care UMF Iași le are în prezent cu instituții de învățămând superior din străinătate, în număr total de 118 (82 acorduri Erasmus și 36 de acorduri bilaterale), contribuie la creșterea prestigiului Universității pe plan internațional și la dezvoltarea unor colaborări fructuoase în domeniul cercetării și al educației. Chiar dacă am avut de înfruntat provocări semnificative, sunt mândru să pot spune că am depășit cu succes obstacolele și am contribuit la consolidarea poziției noastre în comunitatea academică internațională. Sper că aceste colaborări se vor dezvolta în continuare și vor aduce beneficii durabile.

În anul 2019, am avut privilegiul de a participa la Aniversarea de 250 de ani a prestigioasei Universități Semmelweis, care ocupă un loc remarcabil în clasamentul Times Higher Education World University Rankings din 2022, situându-se printre primele 250 de universități din lume. Această ocazie specială mi-a oferit o perspectivă fascinantă asupra istoriei, excelenței academice și puternicei influențe pe care universitatea o are asupra comunității științifice și medicale. Am fost profund impresionat de bogata sa tradiție, de contribuțiile importante aduse domeniului medical și de angajamentul său ferm pentru dezvoltarea continuă a cunoașterii și a cercetării. După această experiență memorabilă, am susținut dezvoltarea unui parteneriat strategic cu Universitatea Semmelweis. Iar cea mai importantă direcție de acțiune din cadrul acestei colaborări o reprezintă programul hibrid de doctorat în co-tutelă dintre IOSUD-UMF Iași și Centrul de Medicină Translațională (CTM) al Universității Semmelweis. UMF Iași a selectat și trimis, până în acest moment, patru studenți doctoranzi, care îndeplinesc și calitatea de rezident și care își vor dezvolta abilitățile de cercetare clinică utilizând metoda „învățării prin practică” prin intermediul proiectelor științifice independente. Aceștia vor avea oportunitatea de a dobândi o înțelegere a planificării cercetărilor clinice, inclusiv revizuiri sistematice, registre de pacienți și studii clinice, prin elaborarea unui proiect, în grupuri de studiu conduse de membri experimentați ai Centrului de Medicină Translațională. Urmând modelul de bună practică al Universității Semmelweis, în 2022, am creat Centrul de Medicină Translațională în cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași. Am speranța că un astfel de centru va deveni un instrument de implementare a rezultatelor cercetării preclinice în practica clinică.

O altă preocupare a fost consolidarea legăturilor tradiționale cu vecinii noștri (Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” din Chișinău, Universitatea Națională de Medicină din Odessa și Universitatea de Stat de Medicină din Cernăuți) prin dialog deschis și vizite, conferințe și colaborare în proiecte. Instituțiile noastre au asemănări remarcabile, au obiective și aspirații comune și, de-a lungul anilor, eforturile noastre colective au evoluat și au înflorit, rezultând parteneriate dinamice și productive. Cred ferm că aceste parteneriate strategice est-europene vor produce în mod constant beneficii. Prin unirea forțelor, suntem mai bine pregătiți să facem față provocărilor viitoare din educația medicală și sănătate.

Aceste eforturi sunt susținute de dovezi palpabile și de recunoașterea internațională din partea celor mai importante organizații academice. UMF Iași a obținut, în decembrie 2020, acreditarea din partea IAAR (Agenția pentru Asigurarea Calității și Acreditarea Învățământului Superior), agenție de acreditare recunoscută de către WFME (Federația Mondială pentru Educația Medicală) pentru instituțiile de învățământ superior din România. Iar în mai 2022, în urma evaluării cu focus pe internaționalizare din partea EUA (Asociația Universităților Europene), am primit sfaturi de la experții IEP (Program de Evaluare Instituțională) pentru a ne alinia la cele mai înalte standarde europene.

Dincolo de aceste recunoașteri, am dedicat acest mandat și dezvoltării unor relații strânse cu ambasadori din țările de proveniență ale studenților noștri şi cu alte instituții care pot sprijini universitatea în călătoria sa de internaționalizare. Și mi-am oferit mereu sprijinul în organizarea de conferințe și evenimente menite să promoveze și să consolideze aceste legături. Un exemplu este evenimentul care a avut loc în perioada 5-7 octombrie 2023, când Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași a găzduit Conferința Anuală a Asociației Școlilor de Medicină din Europa. Fac parte din Boardul acestei asociații din 2019 și găzduirea acestei conferințe la Iași a reprezentat pentru mine o adevărată satisfacție. Pe lângă impactul științific major al evenimentului, s-au dezvoltat și legături solide în cadrul întâlnirilor informale de după sesiuni. Acest lucru a demonstrat că relațiile personale și colaborarea interdisciplinară sunt la fel de importante ca și prezentările academice în dezvoltarea comunității noastre academice. În ceea ce privește imaginea Universității noastre și a orașului Iași, acest eveniment a fost un succes răsunător și a avut o profundă încărcătură diplomatică, consolidând statutul nostru ca destinație academică de prim rang în Europa.

Ranking-ul universitar reprezintă un instrument foarte util de evaluare a performanțelor unei instituții de învățământ superior și de elaborare a strategiilor instituționale pe termen scurt și mediu.

La începutul mandatului 2016 – 2020, am introdus ranking-ul universitar în strategia mea managerială și am promovat participarea Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” în câteva sisteme de ranking internațional. Acestea au inclus, printre altele, Times Higher Education, U-Multirank și Shanghai Ranking. Aceste sisteme de ranking au fost selectate în urma unei documentări ce a inclus analiza criteriilor de ranking specifice fiecărui sistem, reputația internațională a sistemelor de ranking respective și vizibilitatea online la nivel global a acestora.

Primul sistem de ranking la care Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” a participat a fost Times Higher Education.

Times Higher Education World University Rankings (THE), realizat de revista britanică „The Times Higher Education”, include în baza sa de date, pentru 2024, 1904 universități din 108 țări (România este prezentă cu 22 de universități). Clasifică performanța academică în funcție de calitatea educației, a cercetării, a vizibilității internaționale, a citabilității producției științifice și a veniturilor din industrie. În afara ranking-ului global, THE a diversificat în ultimii ani gama ranking-urilor prin introducerea clasamentelor regionale (de exemplu, pentru Europa) sau al celor tematice (de exemplu cel al Economiilor Emergente). De asemenea THE oferă și clasamente pe domenii.

Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași a fost inclusă pentru prima data în clasamentul Times Higher Education World University Rankings în anul 2018, fiind prima instituție de învățământ superior medical din Romania care participa la acel moment la acest ranking. Conform datelor THE 2018, UMF Iași a fost clasificată în fascia 801-1000 și a obținut locul I la nivel național la Vizibilitate internațională.

Fig.1 Clasamentul mondial THE 2018

Pentru același an, THE a realizat și un clasament tematic intitulat „New Europe”, în care au fost incluse universități din țările care au aderat după 1990 la Uniunea Europeană. Din 53 de universități incluse în clasament, UMF Iași s-a situat în fascia 41-50, dar a ocupat locul 10 în ceea ce privește Vizibilitatea Internațională.

UMF Iași participă în fiecare an la acest clasament, iar faptul că în anii ulteriori a fost clasificată în fascia 1001+ s-a datorat includerii în clasament a unor noi universități polivalente, precum și faptului că specificul de monobloc al Universității noastre nu permite un avans facil în clasament. În ultima evaluare Times Higher Education – World University Rankings 2024, dată publicității în septembrie 2023, Universitatea noastră ocupă poziția 1501+ iar în topul național se află pe poziția 13. Metodologia din acest an a fost semnificativ schimbată astfel încât accentul cade mai mult pe calitatea și rezultatele cercetării din universități. Astfel, numărul indicatorilor de performanță a crescut de la 13 la 18 și sunt grupați pe cinci categorii:

  • Predare (mediul de învățare) – pondere 29.5%
  • Mediul de cercetare (volum, venituri și reputație) – pondere 29%
  • Calitatea cercetării (impactul citărilor, calitatea cercetării, excelență și influența cercetării) – pondere 30%
  • Pespective internaționale (personal, studenți, cercetare) – pondere 7.5%
  • Impact în industrie (venituri, brevete) – pondere 4

Începând cu 2019, The Times Higher Education a lansat un nou tip de clasament denumit „The Times Higher Education University Impact Rankings” care se bazează pe criterii denumite „Sustainable Development Goals”– „Obiective de Dezvoltare Sustenabilă”, promovate de către Organizația Națiunilor Unite. Clasamentul evidențiază impactul universităților asupra societății, pe baza succesului acestora în atingerea unor obiective precum „No poverty”, „Good Health and Well Being”, „Quality Education”, „Gender Equality” sau „Partnerships for the goals”. Universitatea noastră s-a clasat pe locul 64 la nivel mondial la criteriul „Good Health and Well Being” și în fascia 201-300 la nivel global.

În clasamentul din 2023, UMF Iași a fost evaluată din perspectiva a cinci indicatori, din totalul de 17, respectiv:

  • SDG 1 – „No poverty” (clasificată în fascia 601 – 800),
  • SDG 3 – „Good health and well-being” (în fiecare an, din 2019, clasificată pe primul loc între universitățile românești, în fascia 101-200),
  • SDG 4 – „Quality education” (1001+),
  • SDG 5 – „Gender equality” (601-800),
  • SDG 17 – „Partnerships for the goals” (1001+).

În clasamentul „The Times Higher Education University Impact Rankings 2023”, în topul global, Universitatea noastră ocupă poziția 1001+, din 1.591 universități din 112 țări:

Clasamentul U-Multirank include aproximativ 2200 de instituţii de învăţământ superior din 96 de ţări. În peisajul complex al sistemelor de clasificare și ierarhizare, U-Multirank reprezintă un instrument aparte, generat la inițiativa Comisiei Europene. Având în vedere abordarea multidimensională, U-Multirank este primul clasament la nivel mondial care oferă o imagine completă a diversității performanței universitare, oferind utilizatorilor informații din mai multe arii de cunoaştere. Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași este prezentă pentru al patrulea an consecutiv în clasamentul U-Multirank.

Clasamentul analizează instituțiile de învățământ superior în funcție de o serie de indicatori, grupați în cinci categorii principale: predare și învățare, cercetare, transferul de cunoștințe, orientare internațională și implicare regională. Universitățile primesc calificative de la „A” („foarte bun”) la „E” („slab”). UMF Iași a obținut calificative bune la indicatorii „Predare/învățare”, „Cercetare” și „Implicare regională”

UMF Iași a participat pentru prima dată la U-multirank în 2018, atât la clasamentul mondial, cât și la cel European și la cel pe domeniul Medicină.

În clasamentul European, UMF Iași a fost evaluată împreună cu alte 72 universități și a înregistrat următoarele criterii de performanță:

  • Locul 55 la student to staff ratio;
  • Locul 1 la numărul de cadre didactice cu PhD;
  • Locul 23 la calitatea actului didactic percepută de studenți;
  • Locul 5 la International Orientation of Master Programs;
  • Locul 51 la numărul absolut de publicații de cercetare;
  • Locul 52 la citabilitate;
  • Locul 10 la publicații în cooperare cu parteneri industriali;
  • Locul 14 la publicații în cooperare internațională;
  • Locul 28 la publicații cu caracter regional.

Platforma de ranking U-multirank este un instrument de lucru extrem de util, permițând efectuarea unor analize comparative in detaliu:

Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași participă și la alte sisteme de ranking:

UMF „Grigore T. Popa” din Iași a fost inclusă în topul celor mai bune universități din lume realizat de The Center for World University Rankings (CWUR 2021-2022), ocupând poziția 1639. În acest clasament au intrat 2000 de universități din toată lumea, din cele 20.000 analizate:

Scimago Institutions Ranking este un clasament internațional al instituțiilor academice și de cercetare, clasificate în baza a trei seturi de indicatori: performanța cercetării, rezultatele inovării și impactul social al cercetării. În acest ranking, sunt înscrise doar universitățile care îndeplinesc criteriile minimale privind numărul de lucrări științifice publicate. Astfel, sunt cuprinse instituțiile de învățământ superior și de cercetare care figurează în baza de date Scopus cu cel puțin 100 de lucrări științifice publicate în ultimul an al perioadei de referință.

UMF „Grigore T. Popa” din Iași este inclusă și în sistemul de ranking URAP (University Ranking by Academic Performance), sistem care analizează exclusiv performanța cercetării prin diferiți indicatori, cum ar fi productivitatea științifică, citabilitatea, calitatea cercetării, colaborarea internațională. UMF Iași se situează pe locul 1477 la nivel mondial, conform celei mai recente analize publicate.

De asemenea, în 2018 Universitatea a fost inclusă în sistemul de ranking Shanghai ARWU (Academic Ranking of World Universities) unde am fost clasificati 1000+ la nivel mondial.

Metarankingul naţional este un mecanism de ierarhizare al Ministerului Educației conceput pe baza analizei unor clasamente universitare internaţionale, recunoscute de către International Ranking Expert Group, Inventory of International Rankings (IREG), în care sunt prezente universităţile româneşti. În exercițiul de Metaranking 2022, dat publicității în mai 2023, au fost ierarhizate 29 de universități românești de stat (dintr-un total de 54) și două universități private. UMF „Grigore T. Popa” din Iași s-a clasat pe locul 12 la nivel național.

Obiectivele specifice ale Metarankingului național vizează să identifice instituțiile de învățământ superior reprezentative din România, performante la nivel științific și cu vizibilitate internațională în clasamentele globale ale universităților europene și occidentale și să diferențieze instituțiile de învățământ superior românești, pe baza punctajului obținut în urma aplicării metodologiei internaționale standardizate și naționale, privitoare la realizarea exercițiului național de metaranking.

Așa cum am menționat anterior, UMF Iași a participat și la alte sisteme de ranking, dar acestea au fost mai restrictive în publicarea rezultatelor pentru universitățile care nu s-au înscris în clasamentul target (de exemplu primele 500 universități la nivel mondial). Participarea la aceste clasamente s-a făcut pentru a permite analiza performanțelor instituționale după un număr cât mai mare de criterii, Universitatea noastră urmând să continue implicarea sa și în aceste sisteme de ranking. Atenția mea s-a îndreptat însă cu predilecție către clasamentele Times Higher Education și U-multirank pentru că acestea analizează și publică rezultatele de performanță pentru toate instituțiile analizate.

Datele prezentate mai sus subliniază următoarele:

 

  • Ranking-ul și reputația reprezintă elemente de bază ale brandingului academic. Creșterea reputației universitare trebuie să reprezinte o preocupare constantă a strategiei instituționale;
  • Rezultatele unui ranking, atât favorabile cât și nefavorabile, trebuie constant analizate, aprofundate și interpretate în mod specific.
  • Cu toții vrem să trăim într-o lume mai bună, mai sigură și mai durabilă, iar acest deziderat trebuie susținut printr-un efort colectiv. De aceea ne propunem ca în fiecare an să derulăm cât mai multe proiecte care să reflecte angajamentul Universității noastre față de Obiectivele Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabilă. În acest scop, prin decizia Rectorului, s-a constituit un grup de lucru care se ocupă de această componentă. Acest demers se înscrie în rândul inițiativelor de aprofundare a implicării comunitare/sociale a UMF Iași, promovată la nivel național și internațional. Implicarea comunitară a fost identificată ca un al treilea domeniu de desfășurare a activității instituționale, după cel didactic și cel de cercetare.
  • Îmi doresc ca Universitatea să aibă o cercetare științifică avansată, ceea ce ne-ar permite să fim mai vizibili internațional, să putem fi evaluați de sistemele de ranking care să ne propulseze pe locuri cât mai bune. Aceste sisteme de ranking universitar sunt extrem de importante pentru că realizează o radiografie a Universității, iar ponderea cea mai mare în aceste evaluări o are calitatea cercetării.
  • Pentru mandatul 2024 – 2029 îmi propun să obținem consolidarea poziției UMF Iași în sistemele de ranking universitar la care am participat pentru evaluare și accederea pe poziții superioare, pe baza îmbunătățirii continue a parametrilor utilizați în aceste sisteme de evaluare.

Obiective 2024-2029

  • Dezvoltarea unei strategii de internaționalizare realistă și sustenabilă, luând în considerare necesitățile și resursele universității și analizând tendințele și cerințele pieței internaționale de educație și concurența, precum și identificând țările, grupurile de studenți și programele de studiu care sunt prioritare. Această strategie va lua în considerare și recomandările organismelor de evaluare internaționale.
  • Participarea într-un consorțiu european în cadrul Inițiativei Universităților Europene. Vestea bună este că suntem deja în discuții avansate pentru a aplica la următorul apel, împreună cu un consorțiu nou format. Beneficiile calității de membru într-un astfel de consorțiu sunt numeroase. Am să enumăr câteva dintre ele:
    • Colaborare extinsă: Participarea într-un consorțiu ne va permite să colaborăm strâns cu universități de prestigiu din întreaga Europă. Această colaborare extinsă va deschide noi oportunități pentru schimbul de cunoștințe, resurse și cele mai bune practici.
    • Îmbunătățirea calității educației: Colaborarea în cadrul unui consorțiu poate duce la dezvoltarea de programe educaționale comune. Aceste programe pot oferi un curriculum mai larg, acces la expertiză diversă și metode de predare inovatoare, în beneficiul final al studenților.
    • Recunoaștere internațională: Calitatea de membru într-un consorțiu european poate spori reputația internațională și vizibilitatea universităților participante. Acest lucru poate atrage studenți, cercetători și parteneri din întreaga lume și poate contribui la o comunitate academică mai globalizată.
    • Oportunități interdisciplinare: Membrii consorțiului provin adesea din domenii academice și de studiu diverse. Această diversitate poate oferi oportunități pentru cercetare și educație interdisciplinară, îmbogățind experiența de învățare a studenților și a cercetătorilor.
    • Inovare și excelență academică: Prin integrarea într-un consortiu european, vom avea acces la cele mai bune practici, programe educaționale inovatoare și facilități de cercetare de ultimă generație. Aceasta va contribui la îmbunătățirea calității educației oferite studenților noștri și la promovarea cercetării de vârf.
    • Oportunități noi de mobilitate și schimb: Prin intermediul consorțiului, vom putea oferi studenților și personalului nostru șanse de mobilitate internațională și schimb academic la instituții partenere din diverse țări europene. Acest lucru va îmbogăți experiența lor academică și culturală.
    • Diversitate culturală și lingvistică: A face parte dintr-un consorțiu permite universităților să expună studenții și personalul didactic la o bogată varietate de culturi și limbi, promovând înțelegerea interculturală și competența lingvistică.
    • Acces la resurse și finanțare: Prin intermediul consorțiului, vom avea acces la resurse suplimentare și finanțare europeană pentru proiecte educaționale și de cercetare. Acest lucru va sprijini dezvoltarea infrastructurii noastre academice și a capacității de cercetare.
    • Influență în politici educaționale: Prin colaborare și resurse comune, membrii consorțiului pot avea o voce mai puternică în formarea politicilor de educație la nivel național și european.
  • Îmbunătățirea experienței studenților străini prin: dezvoltarea infrastructurii și prin îmbunătățirea serviciilor dedicate acestora (servicii de limbă, adaptare culturală, asistența în găsirea locuinței, asistență în obținerea vizei etc.)
  • Dezvoltarea Serviciului de Relații Internaționale pentru a promova o colaborare globală mai eficientă, pentru a spori vizibilitatea și reputația universității și pentru a oferi suport crescut studenților internaționali și personalului implicat în mobilități de schimb.
  • Creșterea recunoașterii universității la nivel internațional și a colaborării cu organizații internaționale din domeniul medical, precum organizații de sănătate sau asociații medicale. Aceste organizații pot fi o sursă de parteneriate și colaborări valoroase cu alte universități.

O altă componentă a vizibilității academice a Universității este participarea la programul Erasmus atât a studenților, cât și a cadrelor didactice. Prin intermediul acestor mobilități, membrii comunității academice au acces la o rețea vastă de universități partenere, deschizând astfel uși către experiențe de învățare și predare transculturale și către oportunități de dezvoltare personală și profesională. Programul Erasmus a devenit un element fundamental în misiunea noastră de a oferi educație de calitate și de a promova excelența academică.

Dinamica participării UMF Iași la programul Erasmus, în cele două mandate, este următoarea:

1. Parteneri

  • Acorduri Erasmus 2016-2017 – 45
  • Acorduri Erasmus 2017-2018 – 50
  • Acorduri Erasmus 2018-2019 – 59
  • Acorduri Erasmus 2019-2020 – 70
  • Acorduri Erasmus 2020-2024 – 82

2. Mobilități de studiu, de plasament și de predare

  • 2016-2017 – 66
  • 2017-2018 – 78
  • 2018-2019 – 87
  • 2019-2020 – 91
  • 2020-2024 – 252